NTR academie dinsdag 6 augustus 19.10

Op Nederland 2 wordt de lezing “Schoonheid en muziek ” uitgezonden. Ik vertel over schoonheden in muziek zoals ritme, baslijnen, sequens, affecten, woordschilderen, harmonie en melodie. Wij ervaren muziek als puur genot en willen zelf interpreteren. De traditionele opvatting over muziek  was tot in de Romantiek heel anders, muziek was niet ‘gewoon maar muziek’ maar ging ergens over, of was voor een bepaald doel geschreven: voor de kerk, voor het hof, voor een verjaardag, trouwerij, opening. Dus in opdracht van! En o wee, als je hetzelfde werk nog eens liet horen, nee, iedere week een nieuw stukje muziek, ook al werd er op gedanst en door heen gepraat. Als ik iets mooi vind kan ik het zo vaak afspelen als ik wil, maar is dat eigenlijk wel een voordeel?

Dit bericht werd geplaatst in Westerse Klassieke Muziek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op NTR academie dinsdag 6 augustus 19.10

  1. Ik woon in Spanje, en kan dus niet naar je cusussen komen.
    Maar ik heb genoten van je uiteenzetting gisteravond (6 Aug) Dank hiervoor.
    Je kan het prachtig vertellen en je maakt mensen werkelijk “wakker”.
    Muziek is hééérlijk! En door jou uiteenzetting zijn er wellicht weer meer mensen die er van kunnen gaan genieten.
    Dank, dank, dank!
    Vriendelijke groet, Hans koudenburg

  2. Edo zegt:

    Hallo Olga,

    Ik heb de uitzending gezien, en vond het geweldig!
    Dank voor deze uitleg!
    Ik kan zoiezo genieten van klassieke muziek, maar met deze uitleg wordt het nog leuker!

    Groet Edo

Geef een reactie

