Guitaromanie (1800-1850)


In de romantiek moest de vrouw lief, kuis en veel thuis zijn. Musiceren was een deel van de opvoeding en die lag in handen van de vrouw. In deze tijd werden er gitaarmethodes speciaal voor vrouwen uitgegeven zodat zij met eenvoudige technieken de kinderen kon begeleiden. Daarnaast ontstaat begin negentiende eeuw  het openbare concertwezen waarin de concertvirtuoos opkomt. Liszt laat zien wat hij kan op de piano, Paganini doet hetzelfde op de viool. Gitaarvirtuozen doen allerlei trucjes om het publiek te verbazen. Door met één hand te spelen, de gitaar op de rug te houden en de nieuwste snufjes te vertonen, werd het publiek vermaakt door de virtuoos.

Een reactie op Guitaromanie (1800-1850)

  1. Pingback: vrouwelijke gitaristen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s